مصالح ساختمانی نامرغوب و عمر کوتاه ساختمان در ایران

ساختمان، راه و پل سازی

مصالح ساختمانی نامرغوب و عمر کوتاه ساختمان در ایران

کیفیت مصالح ساختمانی علاوه بر ماندگاری در زیبایی درازمدت ساختمان تاثیرگذار می باشد. کیفیت مصالح ساختمانی عموما خود را در بکارگیری فناوری های نوین، روش های ساخت روزآمد و متریال اولیه مرغوب نمایان می سازد که همه اینها بر طول عمر مصالح ساختمانی بکار رفته در ساخت تاثیرگذار می باشد.


مصالح ساختمانی نامرغوب  و عمر کوتاه ساختمان در ایران

کیفیت مصالح ساختمانی علاوه بر ماندگاری در زیبایی درازمدت ساختمان تاثیرگذار می باشد. کیفیت مصالح ساختمانی عموما خود را در بکارگیری فناوری های نوین، روش های ساخت روزآمد و متریال اولیه مرغوب نمایان می سازد که همه اینها بر طول عمر مصالح ساختمانی بکار رفته در ساخت تاثیرگذار می باشد.

کیفیت مصالح ساختمانی باعث افزایش عمر مفید ساختمان می گردد که نتیجتا در سرمایه ملی صرفه جویی می شود. کیفیت تولید برخی از مصالح ساختمانی در ایران همتراز با مشابه خارجی آن می باشد اما بواسطه تنوع تولیدی ها در تولید محصولات با درجات کیفیت مختلف و ملزم نبودن آنها در رعایت استانداردهای تولید باعث شده تا غالب بساز بفروش ها که عمدتا به دنبال منفعت کوتاه مدت خود می گردند به این نوع از مصالح ساختمانی بی کیفیت روی آورده و در ساخت مجتمع های مسکونی و ساختمان ها از مصالح ساختمانی بی کیفیت استفاده کنند این امر سبب گردیده که عمر مفید ساختمان در ایران گاها تا یک هشتم عمرمفید ساختمان های کشور های توسعه یافته باشد.

البته خاطر نشان نماییم که تولیدی های بسیار اندکی در سطح کشور مصالح ساختمانی با کیفیت و مطابق با استاندارد ملی ایران تولید می کنند و علت کم بودن این قبیل از تولیدی ها به نبود سرمایه پایدار در کشور باز می گردد.عدم وجود سرمایه پایدار در صنعت تولید مصالح ساختمانی باعث شده تا تولیدکننده نتواند تکنولوژی های روز دنیا،دانش فنی،روش های تولید مدرن و مصالح مرغوب را بکار گیرد در نتیجه محصول نهایی تولید شده دارای کیفیتی زیر استانداردهای ایران می باشد. از دیگر دلایل وجود مصالح ساختمانی بی کیفیت و نامرغوب در سطح کلان ساخت و سازها، می توان به عدم وجود نظارت مستمر و پایا اشاره کرد، به گونه ایی که کالای تولیدی در واحدهای صنعتی بدون گذراندن نظارت کافی روانه بازار ساختمانی می شود و چون سازنده داخلی منفعت کوتاه مدت خود را نه در ساخت ساختمان های استاندارد بلکه در ساخت سازه هایی کم هزینه می بیند در نتیجه هیچ مقاومتی در مقابل مصرف مصالح ساختمانی کم کیفیت از خود نشان نمی دهد و با خرید آنها این چرخه معیوب تولید و مصرف ادامه می یابد و نتیجه آن عمر مفید زیر 30 سال ساختمان های کشور می شود.

ناگفته پیداست راهکارهای ارائه شده برای بهبود کیفیت تولید مصالح ساختمانی  نیازمند فرهنگ سازی در زمینه خرید و ساخت واحد های مسکونی می باشد. چرا که اگر تمام امکانات از قبیل تکنولوژی،دانش و مواد اولیه مرغوب را در اختیار تولید کننده قرار دهیم تا زمانی که بازار مصالح ساختمانی نامرغوب وجود داشته باشد امکان تمایل تولیدکننده مصالح ساختمانی برای تولید کالای مرغوب کم می باشد. زیرا با وجود بازار برای واحد مسکونی غیر استاندارد، سازنده به ساخت خود و تولیدکننده به تولید خود ادامه خواهد داد.

مصالح ساختمانی بکار رفته در صنعت ساختمانی طیف گسترده ایی از مواد می باشد که هر یک استاندارد خاص خود را دارند که تلاش برای رعایت و کنترل استاندارد همه آنها در توان مدیریت شهری ایران نمی باشد اما برای یک برنامه میان مدت می توان به رعایت کیفیت یک مصالح ساختمانی پایه ایی که نقشی اساسی در افزایش عمر مفید ساختمان دارد اشاره کرد و تلاش نمود تا تولید و بکارگیری آن مطابق استاندارد زیر باشد:

ارائه راه حل های کاربردی و تلاش برای تثبیت قیمت مسکن از راهکارهای بهبود وضعیت موجود می باشد زیرا همانطور که پیشتر بیان گردید تا زمانیکه بازار مصرف مصالح ساختمانی نامرغوب وجود دارد و استفاده کنندگان ساختمان ها بدون توجه به استانداردهای ساخت حاضر به خرید واحدهای غیراستاندارد می شوند، سازنده به ساخت ساختمان نامرغوب خود و تولیدکننده به تولید بی کیفیت خود ادامه خواهد داد.

 

نظرات ( 0 نظر)

ثبت نظر جدید

مجله بازار سفید

بازار سفید وبسایت جامع بررسی، مقایسه، نمایش قیمت بروز و فروش آنلاین خدمات و مصالح ساختمانی است که مصرف کنندگان را بطور مستقیم به تولید کنندگان مصالح ساختمانی با بهترین کیفیت و اطلاعات بروز متصل می نماید.