بلوک هبلکس چیست؟ بررسی مزایا و معایب بلوک هبلکس

نقد و بررسی

بلوک هبلکس چیست؟ بررسی مزایا و معایب بلوک هبلکس

دیوار یا بلوک هبلکس

بلوک هبلکس مخلوطی  از سیلیس، سیمان، آهک و پودر اکسید آلومینیوم می باشد که در دمای 200 درجه سانتیگراد و فشار 12 اتمسفر و در اتوکلاو پخته و به ابعاد مورد نظر به عنوان مصالح ساختمانی بریده می شود.

هبلکس ها عمدتاً به عنوان مصالح ساختمانی در دیوار خارجی غیر باربر ساختمان کاربرد دارند تا از تبادل حرارتی با فضای خارجی ساختمان جلوگیری کنند و به عبارتی از مصالح ساختمانی عایق محسوب می شوند. بلوک های هبلکس تولید شده در ایران معمولا طول 600 میلیمتر، ارتفاع 250 و ضخامتی بین 75 الی 500 میلیمتر دارند. ویژگی هایی نظیر سبکی وزن، صرفه جویی در مصرف فولاد و مصالح ساختمانی پوششی مانند گچ و خاک گچ، عایق بودن حرارتی (مطابق مبحث 19مقررات ملی ساختمان)، قابل استفاده بودن ضایعات هبلکس و سهولت نصب و اجرا همگی از مزایای کاربرد هبلکس در صنعت ساختمان می باشد. البته مقاومت فشاری کم از معایب هبلکس  بوده و نمیتوان آن را به عنوان دیوار باربر در ساختمان مورد استفاده قرار داد.


مشخصات فنی بلوک های هبلکس

ابعاد بلوک هبلکس AAC به صورت طول 600 میلیمتر، ارتفاع 250 میلیمتر، ضخامت 75 الی 500 میلیمتر می‌باشد. وزن یک متر مکعب بلوک هبلکس حدوداً 550 الی 600 است که معادل یک سوم وزن یک متر مکعب آجر فشاری یا آجر گری است. حجم یک بلوک AAC هبلکس به ضخامت 10 سانتی‌متر معادل 20 عدد آجر فشاری است.

کاربردهای هبلکس

بلوک های هبلکس عمدتاً به عنوان مصالح ساختمانی با صرفه و مهندسی در دیوار خارجی غیر باربر ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد تا از انتقال حرارت با فضای خارجی ساختمان ممانعت کند. ولی هبلکسها در دیوارهای داخلی  که دارای ضخامت کمتری می باشند نیز با توجه به دارا بودن خواص عایق صوتی، مورد استفاده قرار می گیرند. 

مزایا و معایب بلوک ها و صفحات هبلکس

مزایا

سبکی وزن هبلکس: 550 تا 600 کیلوگرم در هر متر مکعب.

صرفه‌جویی در مصرف فولاد  و بتن : با توجه به سبکی بلوک های هبلکس بار مرده ساختمان کاهش می‌یابد و لذا مصرف فولاد و بتن کاهش در سازه ی ساختمان کاسته می شود.

بر خلاف مصالح ساختمانی معمول مانند آجر و سفال، AAC  (بلوک هبلکس) را می‌توان سوراخ کرد، سوراخکاری کرد و یا برش داد.

دارا بودن خاصیت عایق بودن حرارتی که باعث کاهش هزینه های سرمایش و گرمایش ساختمان می‌گردد.

با توجه به صاف بودن سطح دیوارهای چسبیده شده با هبلکس در مصرف مصالح پوششی (گچ و خاک‌گچ) صرفه‌جویی می گردد حتی در صورت اجرای دقیق می‌توان گچ و خاک را حذف نمود و فقط گچ سفیدکاری را اعمال نمود.

سرعت اجرای بلوک های هبلکس نسبت به مصالح ساختمانی سنتی بالاتر است.

از تمامی ضایعات هبلکس می‌توان به عنوان پوکه در کف سازی استفاده کرد و در نتیجه هیچگونه نخاله‌ و ضایعاتی ایجاد نمی گردد.

معایب

عیب هبلکس این است که با توجه به ساختار حفره‌ای و درصد تخلخل زیاد، مقاومت فشاری آن کم است و نمی‌توان آن را به عنوان دیوار باربر در نظر گرفت.

اصطلاحات بازار و نکات مهم خرید و فروش هبلکس

در بازار AAC ، به هبلکس یا بلوک هبلکس معروف است و عموماً برای دیوارهای داخلی از ضخامت 10 سانتی‌متر و دیوارهای اطراف از ضخامت 15 سانتی‌متر استفاده می‌شود. در خرید باید دقت شود که هبلکس به دو نوع اتوکلاوی و غیر اتوکلاوی تقسیم می‌شود و معمولاً نوع غیر اتوکلاوی ارزان‌تر است. اما کیفیت آن به مراتب پایین‌تر از نوع اتوکلاوی است. ابعاد بلوک‌های خریداری شده، مطابق با سفارش باشد. لبه‌ها و کنج‌های بلوک های هبلکس شکسته نباشند و دارای سطح صاف و اضلاع قائمه باشند. 

برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با 02145125 تماس حاصل فرمایید.

نظرات ( 1 نظر)

  1. فیلم نمونه کار و در حال کار گذاشتن شفاف گذاشته و آموزش داده شود، به نفع خودتان هم هست.

ثبت نظر جدید

مجله بازار سفید

بازار سفید وبسایت جامع بررسی، مقایسه، نمایش قیمت بروز و فروش آنلاین خدمات و مصالح ساختمانی است که مصرف کنندگان را بطور مستقیم به تولید کنندگان مصالح ساختمانی با بهترین کیفیت و اطلاعات بروز متصل می نماید.