خرید و فروش اقساطی مصالح ساختمانی پر مصرف

نقد و بررسی

خرید و فروش اقساطی مصالح ساختمانی پر مصرف

با توجه به افزایش قیمت مسکن در سال های اخیر و کاهش قدرت خرید مردم، مسئولان امر به دنبال راههایی برای کاهش قیمت مسکن بوده و طرح فروش اعتباری یا اقساطی مصالح‌ ساختمانی پرمصرف از اواخر سال 1397 در کمیسیون های تخصصی مجلس مورد بررسی قرار گرفته است. صرف نظر از مشکلات و پیچیدگی های احتمالی این طرح در زمان اجرا، اخبار بررسی این قبیل طرح ها ممکن است به لحاظ روانی موجب کاهش التهاب در بازار مسکن گردد این در حالیست که اگر اجرای این قبیل طرح ها زمانبر گردد و یا بشکل درستی در بازار پیاده سازی نگردد میتواند موجب افزایش دو چندان قیمت مصالح ساختمانی و یا تخلفات دیگر گردد.


در بررسی طرح فروش اعتباری مصالح ساختمانی که با هدف کاهش قیمت در بازار مسکن در دست بررسی است باید به این نکته اشاره کرد که این روزها سهم قیمت مصالح ساختمانی در قیمت تمام شده ی مسکن بطور میانگین در حدود 35% و کمتر می باشد و قیمت بالای فروش ساختمان بیش از اینکه متاثر از قیمت مصالح ساختمانی باشد، تحت تاثیر قیمت بالای زمین در مناطق مختلف شهری می باشد. و شاید لازم است بطور موازی با اجرای طرح های کاهش و کنترل قیمت مصالح ساختمانی، طرح هایی در جهت کاهش قیمت زمین در شهرهای بزرگ مورد بررسی قرار گیرند. چراکه مصالح ساختمانی نیز همچون سایر اقلام تولیدی دیگر در صنایع مختلف تحت تاثیر پارامترهای متعدد اقتصادی و اقتضای محصولات تولیدی قیمت هایی با شرایط روز بازار به خود می گیرند و همانطور که مثلا برای کاهش یا کنترل قیمت لبنیات دولت مجبور به تخصیص ارز دولتی یا اعمال قیمت های مشخص می گردد و با گذشت زمان این عملگرهای اقتصادی در بازار لبنیات بی تاثیر می گردند، در بازار مصالح ساختمانی نیز در خوشبینانه ترین حالت ممکن است طرح فروش اعتباری مصالح ساختمانی با فرض اجرایی شدن به شکل صحیح، صرفا در بازه ای کوتاه مدت منجر به تعدیل یا کنترل قیمت مسکن و یا افزایش ساخت و ساز شود.

نقش واسطه ها در فروش اقساطی مصالح ساختمانی

از سهم قیمت مصالح ساختمانی در قیمت تمام شده ی ساختمان که بگذریم میتوان به چالش ها و بایدها و نبایدهای طرح فروش اقساطی یا اعتباری مصالح ساختمانی بپردازیم.

از اخبار و گزارش های موجود پیرامون این طرح طی ماه های اخیر بنظر می رسد طرح فروش اعتباری مصالح ساختمانی قرار است در قالب توافقی کلی بین بانک های عامل و تولید کنندگان مصالح ساختمانی صورت گیرد که نتیجه ی این توافقات بصورت کارت های اعتباری در اختیار پیمانکاران و ساختمان سازان دارای صلاحیت قرارگیرد. توافق بین بانک و تولید کننده مصالح ساختمانی در قالب اخذ تعهدات و تضامین ملکی و بانکی توسط بانک از خریداران مصالح ساختمانی که صرفا باید سازندگان ساختمان باشند و بنکدار یا واسطه نباشند صورت می گیرد. در همین بخش، حذف واسطه های مصالح ساختمانی شاید در ظاهر عاملی برای کاهش قیمت مصالح قلمداد شود اما با کمی دقت در جزئیات فرآیند خرید و فروش مصالح ساختمانی متوجه می شویم که در بسیاری از اقلام مهم نظیر سیمان، آهن آلات و میلگرد، کاشی و سرامیک، لوله و ... شاید حذف عاملین فروش و بنکداران مصالح ساختمانی امکان پذیر نباشد، چرا که این واسطه ها صرفا نقش دلال را نداشته و مهمترین نقش آنها ایجاد هماهنگی بین انبوه درخواست های خرید و برقراری ارتباط سریع تر و تخصصی با تولید کنندگان مصالح ساختمانی می باشد که در واقعیت همین ارتباط مستمر توانسته در بسیاری موارد بازارهای رقابتی بین تولیدکنندگان برای کاهش قیمت و افزایش کیفیت برای جلب نظر همین واسطه ها ایجاد کند. چراکه واسطه های مصالح ساختمانی عموما دارای شبکه ثابتی از مشتری هستند که به دلیل کار در دراز مدت با آنها لازم است منافع مالی و کیفی مشتریان خود را در سمت تامین از تولیدکنندگان مصالح ساختمانی پیگیری و دنبال کنند. از طرفی در مورد کالاهایی نظیر کاشی و سرامیک، شیرآلات و چینی بهداشتی عملا حذف انبارها و بنکداری ها و نمایشگاه و فروشگاه های عرضه این محصولات غیرممکن خواهد بود.

متاسفانه در شرایط اقتصادی سخت و ناکارآمدی برخی مکانیزم های کنترل بازار، افکار عمومی به جای مطالبه ی اصلاحات تخصصی در امور اقتصادی، به سمت ارائه راه حل های غیرتخصصی نظیر همین حذف واسطه ها از بازار منحرف می شود که گاهی تا حذف واسطه های اصلی نظیر آنچه در طرح پیشنهادی فروش اعتباری مصالح ساختمانی نیز گفته شد، پیش می رود.

تولیدکنندگان مصالح ساختمانی و چالش فروش اقساطی

چالش بعدی در طرح فروش اقساطی مصالح ساختمانی می تواند، محدود شدن انتخاب برای مشتریان و سازندگان ساختمان و بعضا کاهش کیفیت در ساخت و ساز باشد. برای مثال اگر تولیدکننده های خوش نام و دارای اعتبار بازار مصالح ساختمانی بنا به هر دلیلی از شرایط این طرح استقبال نکنند، نهایتاً بانک ها با تولیدکنندگان درجه دوم و محصولاتی که دارای بازار و فروش کمتری هستند وارد توافق شده و این طرح می تواند به گونه ای معادلات رقابتی بین تولیدکنندگان را تغییر دهد و تعادل را به نفع تولیدکنندگانی با اعتبار کمتر و با محصولاتی ضعیف تر متمایل کند.

 نقش فروشگاه آنلاین مصالح ساختمانی در بازار اعتباری و اقساطی

موضوع دیگری که در اجرای فروش اقساطی مصالح ساختمانی باید مورد توجه قرارگیرد، تخلفات احتمالی و همچنین عدم وجود زیرساخت کافی در شرکت های تولیدی برای خرده فروشی می باشد. که وجود بازارگاه های آنلاینی که دارای امکانات کافی برای این حجم از معاملات باشند، می تواند مورد توجه قرار گیرد. ایجاد وبسایت هایی با قابلیت انجام معاملات خرد برای تولید کنندگان که قابلیت فروش محصول آنها را در سراسر کشور و با راندمان بالا را داشته باشد، قطعا زمانبر و هزینه بر خواهد بود. از طرفی فروش مستقیم مصالح ساختمانی به مصرف کننده با تعداد سفارشات بالا و حجم بالای نقل و انتقالات مالی، فرآیندی است که نیازمند زیرساخت های امن، گسترده و سریع می باشد.

شاید برای تسهیل این بخش از اجرای این طرح استفاده از بسترهای موجود که توسط مجموعه های تخصصی در حوزه ی بازرگانی و توزیع مصالح ساختمانی ایجاد و توسعه داده شده، بتواند راهکاری برای حل این چالش و کمک به اجرایی شدن طرح فروش اعتباری یا اقساطی مصالح ساختمانی باشد.

آنچه بحث شد حاصل بررسی گروه کارشناسان مجله سفید در خصوص طرح فروش اعتباری مصالح ساختمانی بود، از شما صاحبنظران و فعالان حوزه ی تولید، توزیع و مصرف مصالح ساختمانی می خواهیم تا نظرات و نقدهای خود را در خصوص این طرح و چالش های اجرای آن با سایر عزیزان در میان بگذارید.

نظرات ( 0 نظر)

ثبت نظر جدید

مجله بازار سفید

بازار سفید وبسایت جامع بررسی، مقایسه، نمایش قیمت بروز و فروش آنلاین خدمات و مصالح ساختمانی است که مصرف کنندگان را بطور مستقیم به تولید کنندگان مصالح ساختمانی با بهترین کیفیت و اطلاعات بروز متصل می نماید.